Listeners:
Top listeners:
play_arrow
Radio BIELSKO Przeboje non-stop
play_arrow
Radio EXPRESS FM Prawdziwa Lokalna Stacja
play_arrow
Radio DISCO Zawsze w rytmie!
play_arrow
Radio MEGA Mega Przeboje!
play_arrow
Radio NUTA Same dobre nuty!
today06.11.2025 07:18 1
W miejscu, które widzicie na zdjęciu, w przyszłości rozpoczynać się będzie Beskidzka Droga Integracyjna, która połączy się z realizowaną obecnie drogą ekspresową S1 w Bielsku-Białej. Już wkrótce ruszą prace projektowe dla dwóch kolejnych odcinków trasy S52.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jutro (7 listopada) podpisze dwie umowy dotyczące przeprowadzenia badań geologicznych, przygotowania projektów budowlanych i uzyskania zezwoleń na realizację inwestycji drogowej dla odcinków Bulowice – Chocznia (11,5 km) oraz Kalwaria Zebrzydowska – Głogoczów (12 km).
W sierpniu rozstrzygnięto przetargi ogłoszone cztery miesiące wcześniej. Do obu postępowań zgłosiło się po 13 oferentów – dokładnie te same firmy w każdym z nich. Zwycięzcą dla odcinka Bulowice – Chocznia została firma Promost Consulting z Rzeszowa, a dokumentację dla fragmentu Kalwaria Wschód – Głogoczów przygotuje Lafrenz Polska z Poznania.
Ten odcinek ma szczególne znaczenie dla Andrychowa, największego miasta powiatu wadowickiego. Obecnie przez centrum przejeżdża blisko 17 tysięcy pojazdów dziennie. Planowana trasa ominie miasto od północy, a dojazd zapewni nowy węzeł na skrzyżowaniu z ulicą Batorego, czyli drogą wojewódzką nr 781. Kolejny węzeł powstanie w Inwałdzie, na skrzyżowaniu z drogą powiatową.
W rejonie Wadowic przewidziano dwa miejsca obsługi podróżnych po obu stronach drogi. Na trasie zaplanowano 17 obiektów inżynieryjnych, w tym most o długości ponad 200 metrów na Wieprzówce w Andrychowie. Powstanie też 13 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności ponad 4 milionów litrów i trzy przejścia dla zwierząt.
Ostatni odcinek Beskidzkiej Drogi Integracyjnej połączy się z drogą krajową nr 7 w miejscu obecnego węzła Głogoczów, który zostanie przebudowany. W ramach inwestycji powstaną też dwa węzły – Sułkowice oraz Skawina. Trasa pobiegnie na północ od obecnej drogi krajowej nr 52.
Na odcinku Kalwaria – Głogoczów zaplanowano 33 obiekty inżynieryjne. Największy z nich to estakada w Izdebniku o długości blisko 900 metrów. Przewidziano także 18 przejść dla zwierząt i 26 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności ponad 11 milionów litrów. Obecnie tym fragmentem drogi krajowej codziennie przejeżdża prawie 18 tysięcy pojazdów.
Na wszystkich odcinkach Beskidzkiej Drogi Integracyjnej GDDKiA planuje wykonanie ponad 6,6 tysiąca odwiertów i 2,4 tysiąca sondowań. Średnia głębokość odwiertu wyniesie 11 metrów, choć w razie potrzeby może sięgać nawet 30 metrów. Sondowania będą prowadzone do średniej głębokości 13 metrów. Badania mają na celu dokładne rozpoznanie budowy geologicznej terenu i określenie nośności gruntu.
Beskidzka Droga Integracyjna, czyli przyszła S52, połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem, biegnąc nowym śladem na długości 61 kilometrów. Trasa połączy miasta leżące wzdłuż obecnej DK52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską. Zaplanowano 12 węzłów, w tym w Kozach, Kętach, Bulowicach, Andrychowie, Choczni i Kalwarii.
Dodajmy, że w sierpniu rozpoczęły się badania geologiczne na pierwszym, 16,9-kilometrowym odcinku planowanej S52. Prace ruszyły w bielskim Lipniku. Jak informował Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA, badania pozwolą określić warunki gruntu i jego nośność, a w razie potrzeby zaplanować wzmocnienia podłoża lub głębokość pali pod podpory estakad.
Umowę na przygotowanie projektu budowlanego i badań geologicznych podpisano z firmą Voessing. Na trasie powstaną trzy węzły – w Kozach, Kętach i Bulowicach – dwa miejsca obsługi podróżnych w Kobiernicach, 21 obiektów inżynieryjnych oraz 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 11,6 miliona litrów.
Rozpoczęcie prac geologicznych między Chocznią a Kalwarią Zebrzydowską przesunie się o kilka miesięcy. Krajowa Izba Odwoławcza uznała racje jednego z wykonawców. Z tego powodu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad musi ponownie ocenić wszystkie oferty.
Zobacz: BDI: opóźnienie prac geologicznych przez odwołanie jednego z wykonawców
Autor: Robert Fraś
Codziennie od poniedziałku do piątku od 5:30 do 10.
close
Copyright Radio BIELSKO