powiat oświęcimski

Koniec z reklamowym chaosem. Ruszają konsultacje

today04.09.2025 07:44

Tło
share close

W Oświęcimiu reklamy pojawiają się w wielu miejscach bez zasad. Jest ich zbyt dużo, część ma zbyt duże wymiary. Nowa uchwała ma uporządkować sytuację i wyznaczyć jasne granice.

Od poniedziałku, 8 września, rozpoczną się prekonsultacje społeczne projektu uchwały krajobrazowej. Miasto chce poznać opinie przedsiębiorców, mieszkańców, organizacji pozarządowych i wszystkich zainteresowanych. Uwagi można przekazywać do 3 października.

Spotkanie w bibliotece

W ramach prekonsultacji odbędzie się otwarte spotkanie poświęcone projektowi. Zaplanowano je na czwartek, 25 września, w godz. 17–19 w Miejskiej Bibliotece Publicznej. Ratusz udostępnił projekt wraz z załącznikiem graficznym.

Jak zgłaszać uwagi?

Propozycje można składać na kilka sposobów. Dostępny jest formularz online. Można też wysłać wypełniony dokument (w wersji docx lub pdf) mejlem na adres [email protected]
Uwagi przyjmowane są również przez platformę ePUAP, skrzynkę do e-doręczeń oraz w formie papierowej w kancelarii urzędu lub pocztą. Istnieje także możliwość zgłoszenia uwag podczas spotkania albo ustnie do protokołu w siedzibie Urzędu Miasta Oświęcim, ul. Jagiełły 23, pokój nr 22, tel. 33 842 92 72.

Co reguluje projekt?

Projekt ustala zasady dla obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Określa ich wymiary, standardy jakościowe i materiały. Miasto podzielono na cztery obszary: harmonii krajobrazu miejskiego (Stare Miasto i okolice), spokoju reklamowego (teren Pomnika Zagłady ze strefą ochronną), ochrony krajobrazowej (doliny Soły, Wisły i Młynówki) oraz zrównoważonego wyrazu (pozostałe obszary zurbanizowane). Uchwała różnicuje zasady dla szyldów i nośników reklamowych w zależności od obszaru, wprowadza jednolite reguły kompozycyjne na elewacjach i dopuszcza określone formaty oraz miejsca.

Zakaz reklamy mobilnej i nowe reguły dla ogrodzeń

Projekt zakłada zakaz reklamy mobilnej. Dopuszcza reklamy tymczasowe w wybranych sytuacjach, ale wprowadza dla nich standardy jakościowe i zasady posadowienia. Reguluje także ogrodzenia od strony dróg publicznych, określając minimalny stopień ażurowości i zakaz wybranych materiałów. W obszarze ochrony krajobrazowej wymagania będą bardziej rygorystyczne.

Terminy dostosowania

Projekt przewiduje 12 miesięcy na dostosowanie szyldów i reklam na ogrodzeniach oraz 24 miesiące na pozostałe nośniki. Z obowiązku tego wyłączono instalacje wykonane na podstawie ostatecznego pozwolenia na budowę lub skutecznego zgłoszenia. Dla ogrodzeń czas dostosowania w obszarze spokoju reklamowego wyniesie 24 miesiące, z wyjątkiem elementów krajobrazu kulturowego. Obiekty małej architektury już istniejące nie wymagają zmian.

Wyniki konsultacji

Po zakończeniu prekonsultacji miasto opublikuje raport z ich wyników. Zostanie on zamieszczony na stronie internetowej Oświęcimia i w Biuletynie Informacji Publicznej w ciągu 30 dni. Wyniki posłużą do dalszych prac nad projektem uchwały.

Autor: Robert Fraś