powiat oświęcimski

Próby obciążeniowe mostu na Sole. Obwodnica coraz bliżej WIDEO

today18.09.2025 07:09

Tło
share close

Na moście na Sole w ramach budowy obwodnicy Oświęcimia przeprowadzono próbne obciążenia. Dziewięć ciężarówek o łącznej wadze blisko 290 ton ustawiło się najpierw na środku przeprawy, a następnie w jednym rzędzie. Test potwierdził gotowość mostu do dalszego użytkowania.

Oczekiwana przeprawa

Obwodnica Oświęcimia jest już częściowo dostępna dla kierowców. Prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut podkreśla, że jednym z najważniejszych elementów inwestycji jest most na Sole. – Mamy zapewnienie, że do końca tego roku zostanie udostępniony most na Sole i połączenie drogi w kierunku Kęt i Brzeszcz – powiedział.

  • cover play_arrow

    Próby obciążeniowe mostu na Sole. Obwodnica coraz bliżej WIDEO Robert Fraś

Powiązania z innymi trasami

Prezydent zwrócił uwagę na znaczenie nowych powiązań komunikacyjnych z innymi odcinkami trasy. – Końcem roku powinniśmy drogą S1 dojechać do Bielska-Białej. Ważne jest jednak także połączenie w kierunku Pyrzowic i Mysłowic, gdzie ekspresówka łączy się z istniejącym odcinkiem i blisko węzła Brzęczkowice z autostradą A4. To sprawi, że ten fragment będzie w pełni dostępny – zaznaczył. Według prezydenta Chwieruta inwestycja to nie tylko infrastruktura drogowa, ale również impuls dla rozwoju miasta. – Oświęcim zyska lepszą dostępność komunikacyjną, co pozwoli uporządkować ruch tranzytowy, a jednocześnie poprawi warunki rozwoju – podsumował.

Trudny odcinek przy torach

Największym wyzwaniem przy budowie jest odcinek, na którym obwodnica Oświęcimia przecina linię kolejową prowadzącą z Trzebini do Czechowic-Dziedzic. Znajduje się on zaledwie 800 metrów od terenu byłego niemieckiego obozu koncentracyjnego KL Birkenau. Ze względu na ochronę tego szczególnego miejsca nie było możliwe wybudowanie wiaduktu drogowego nad torami. Obwodnica musi więc przebiegać pod linią kolejową, ale z uwagi na jej znaczenie – łączy Polskę z Czechami – nie można wstrzymać tam ruchu. Rozwiązaniem jest specjalny betonowy prostopadłościan o wymiarach 22,7 na 38,7 na 8,5 metra, który zostanie przygotowany i następnie przeciśnięty pod torami. To pierwsza tego typu operacja w Polsce.

 

Napisane przez: Robert Fraś