powiat bielski

„Potwór na torach” rozpoczyna pracę WIDEO

today23.09.2024 11:44

Tło
share close

Rozpoczęła się modernizacja linii kolejowej nr 117, na odcinku Bielsko-Biała-Kęty. Zaawansowane prace torowe prowadzone są z pomocą imponującej maszyny, zwanej PUN, której zadaniem jest wymiana nawierzchni torów.

Stanisław Satora, główny operator pociągu P9301 z Zakładu Maszyn Torowych w Krakowie, wyjaśnia, że ten olbrzym od lat robi wrażenie swoją wydajnością i precyzją. – Ten potwór, jak go niektórzy nazywają, jest zbudowany tak, by wymieniać nawierzchnię toru – podkłady, szyny, wszystko w jednym procesie. Maszyna ma ponad 28 lat i przeszła tysiące kilometrów na polskich torach. Posłuchaj 
Cały zestaw, włącznie z wagonami, mierzy około 300 metrów i waży setki ton. – Jedna taka maszyna waży ponad 200 ton, a do tego dochodzi tonaż wagonów. Tereny tutaj są górzyste, co sprawia, że prace są trudniejsze, ale nasza ekipa ma to wszystko pod kontrolą – mówi nasz rozmówca.
Operacja wymiany nawierzchni odbywa się w pełnym biegu – stare podkłady znikają z dołu maszyny, a nowe pojawiają się na ich miejscu dzięki systemowi taśmowemu.
Prace potrwają do końca listopada, a na odcinku Bielsko-Biała – Kęty będzie trzeba wymienić 11 kilometrów torów. – Modernizacja jest trudna, ale staramy się, by przebiegała sprawnie. Potrzebujemy tylko dobrej pogody i zdrowia, by to zadanie wykonać – dodaje Stanisław Satora.
O harmonogramie prac informowaliśmy tutaj.

 

Napisane przez: Robert Fraś