powiat wadowicki

Koniec korków na drodze do Krakowa? Miasto z przetargiem na obwodnicę

today24.12.2025 11:14

Tło
share close

Wadowice od lat należą do najbardziej zatłoczonych miast na trasie z Bielska-Białej do Krakowa. Kierowcy jadący drogą krajową nr 52 często utkną tu w długich korkach. Wkrótce może się to jednak zmienić.
Ogłoszono przetarg na budowę południowej obwodnicy Wadowic w ciągu drogi krajowej nr 28. To jedna z pierwszych inwestycji w regionie realizowanych w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.

Nowa trasa w ciągu DK28

– Jest już złożony wniosek o ZRiD (pozwolenie na budowę), co umożliwia nam już dziś ogłoszenie tego ważnego przetargu – przekazał Maciej Ostrowski, dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. 

  • cover play_arrow

    Koniec korków na drodze do Krakowa? Miasto z przetargiem na obwodnicę Robert Fraś

Południowa obwodnica Wadowic będzie miała 1,4 kilometra długości. Połączy rondo im. generała Leopolda Okulickiego z ulicą Zegadłowicza, prowadzącą w kierunku Suchej Beskidzkiej, Limanowej i Nowego Sącza. Rondo Okulickiego stanowi jedno z głównych skrzyżowań we wschodniej części miasta. Krzyżują się tam drogi krajowe nr 28 i 52.
Dzięki nowej trasie ruch tranzytowy ominie ulice Lwowską, Putka i Zegadłowicza. Obecnie przejeżdża nimi średnio prawie 15 tysięcy pojazdów dziennie. Obwodnica będzie też krótsza o niemal pół kilometra od obecnego przebiegu drogi krajowej.

Ronda, most i kładka pieszo-rowerowa

Inwestycja obejmuje rozbudowę ronda Okulickiego do ronda turbinowego. Dalej trasa zostanie poprowadzona śladem ulicy Błonie i będzie miała dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Rondo w rejonie centrum handlowego również zyska formę turbinową.
Na dalszym odcinku droga pobiegnie nowym śladem wzdłuż Skawy. Trasa ominie od wschodu osiedle na Gotowiźnie i będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji powstanie most nad potokiem Dąbrówka oraz kładka pieszo-rowerowa. Kładka połączy się od północy z istniejącą ścieżką rowerową, a od południa z dodatkową jezdnią prowadzącą w stronę trasy VeloSkawa. Ta jezdnia zostanie też połączona z ulicą Błonie poprzez przejazd pod obwodnicą.
Na końcu trasy, na ulicy Zegadłowicza, zaplanowano budowę kolejnego ronda turbinowego. W przyszłości umożliwi ono wjazd na Beskidzką Drogę Integracyjną przez węzeł Wadowice. Budowa ma potrwać około 2,5 roku, w tym 22 miesiące robót oraz przerwy zimowe.

Podział zadań między gminą a państwem

Przygotowanie inwestycji to efekt porozumienia podpisanego w październiku 2019 roku pomiędzy gminą Wadowice a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Gmina odpowiadała za dokumentację projektową, decyzję środowiskową, procedurę ZRID oraz wykup gruntów. Budowę i jej finansowanie przejmie GDDKiA.
Decyzję środowiskową dla inwestycji wydał burmistrz Wadowic w marcu 2024 roku. W październiku 2025 roku złożono wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.

Głos samorządu

– Południowa obwodnica Wadowic staje się faktem. Po latach przygotowań projekt wchodzi w etap realizacji – informuje burmistrz Wadowic Bartosz Kaliński. – Miasto przygotowało dokumentację, wykupiło grunty i złożyło wniosek o pozwolenie na budowę. Teraz realizację przejmuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a finansowanie budowy leży po jej stronie – dodaje.
Jak podkreśla burmistrz, miasto przeznaczyło na przygotowanie inwestycji blisko 1,85 mln zł brutto. Na wykup gruntów wydano ponad 1,6 mln zł, a pod inwestycję przekazano również gminne działki o znacznej wartości.
– To inwestycja, na którą mieszkańcy czekali od lat. Nowa trasa odciąży centrum miasta i wyprowadzi ruch tranzytowy poza gęsto zabudowane osiedla – zaznacza Bartosz Kaliński.

Autor: Robert Fraś