Bielsko-Biała

Zainteresowanie jest ogromne. Aż 26 ofert na dwa ostatnie odcinki BDI

today26.05.2025 15:14

Tło
share close

Zamknięto etap przyjmowania ofert na przygotowanie dokumentacji projektowej i badań geologicznych dla dwóch ostatnich fragmentów Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI), czyli planowanej drogi ekspresowej S52. O realizację prac ubiega się łącznie 13 biur projektowych, które złożyły po dwie oferty – osobno dla odcinka Bulowice-Chocznia i Kalwaria Zebrzydowska-Głogoczów.

Drogowcy planują przeznaczyć na dokumentację odcinka Bulowice–Chocznia około 28 mln zł. Najniższa oferta opiewa na ponad 15 mln zł. Pozostałe propozycje wahają się od 20 do ponad 32 mln zł.
W przypadku drugiego odcinka – od Kalwarii Zebrzydowskiej do Głogoczowa – najtańsza oferta wynosi ponad 22 mln zł. Wartość najwyższej propozycji przekracza 38 mln zł, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje wydać na ten cel niemal 40 mln zł.
 
Jak informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wykonawcy zostali już wybrani dla dwóch wcześniejszych fragmentów trasy – od Bielska-Białej do Bulowic oraz od Choczni do Kalwarii Zebrzydowskiej. – W obu przypadkach inni wykonawcy odwołali się do Krajowej Izby Odwoławczej. Tu czekamy na rozstrzygnięcia – zaznacza. 
– W przypadku tych dwóch kolejnych odcinków, czyli Bulowice–Chocznia i Kalwaria Zebrzydowska–Głogoczów, otrzymaliśmy po 13 ofert. Wszystkie zmieściły się w planowanym przez nas budżecie, a my teraz przystępujemy do analizy dokumentów złożonych przez wykonawców – dodaje Kacper Michna. Posłuchaj
 
 

Pracy będzie sporo

 
W ramach przygotowań do budowy całej 61-kilometrowej trasy planowane jest wykonanie ponad 6,6 tysiąca odwiertów i około 2,4 tysiąca sondowań gruntu. Średnia głębokość odwiertu to 11 metrów, choć w razie potrzeby sięgną one nawet 30 metrów. Sondowania pomogą określić nośność gruntu i jego opór, co ma kluczowe znaczenie dla zaprojektowania odpowiedniej konstrukcji drogi.
Beskidzka Droga Integracyjna połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem, prowadząc nowym śladem przez Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską. Droga ekspresowa będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę i łącznie 12 węzłów. W grudniu 2024 roku do istniejących odcinków dołączyła Północna Obwodnica Krakowa. Pozostała część trasy została podzielona na cztery odcinki, a wnioski o decyzje ZRID planowane są na 2027 rok.
 

Co wiemy o odcinkach?

 
Odcinek Bulowice–Chocznia odciąży mocno obciążony ruchem fragment DK52, na którym codziennie przejeżdża niemal 17 tysięcy pojazdów. Nowy węzeł w Andrychowie powstanie na skrzyżowaniu z ul. Batorego, a kolejny – w Inwałdzie. W okolicach Wadowic zaplanowano dwa miejsca obsługi podróżnych oraz budowę 17 obiektów inżynieryjnych i 13 zbiorników retencyjnych. Najdłuższy most o długości ponad 200 metrów powstanie na Wieprzówce.
Z kolei odcinek Kalwaria Wschód–Głogoczów połączy BDI z zakopianką, gdzie rozbudowany zostanie istniejący węzeł drogowy. Trasa pobiegnie na północ od obecnej DK52 i zostanie wyposażona w 33 obiekty inżynieryjne, w tym estakadę o długości blisko 900 metrów w Izdebniku. Do tego powstanie 18 przejść dla zwierząt i 26 zbiorników retencyjnych, które pomieszczą ponad 11 milionów litrów wody.
Ostatni odcinek przebiega przez najbardziej obciążony ruchem fragment DK52 w Małopolsce – dziennie korzysta z niego prawie 18 tysięcy pojazdów.
 

Napisane przez: Robert Fraś