Bielsko-Biała

Rozbudowa IST w Bielsku-Białej. Kolejny etap za 40 milionów

today07.02.2025 19:45

Tło
share close

Miejski Zarząd Dróg w Bielsk-Białej konsekwentnie rozbudowuje Inteligentny System Transportowy. Niedawno rozpoczął się trzeci etap tej rozbudowy.

Miasto kontynuuje rozbudowę Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS), wchodząc w trzeci etap inwestycji o wartości ponad 40,5 mln zł, z czego 23,9 mln zł to unijne dofinansowanie. Celem rozbudowy jest nie tylko poprawa komfortu jazdy, ale również zwiększenie bezpieczeństwa oraz ograniczenie zanieczyszczeń.

Rozbudowa obejmie:

– rozbudowę podsystemów zarządzania ruchem i monitoringu wizyjnego na kolejnych skrzyżowaniach,
– rozbudowę podsystemu dynamicznej informacji pasażerskiej
– budowę systemu dynamicznej informacji dla kierowców, w tym m.in.: informacji parkingowej oraz informacji zmiennej treści,
– budowę podsystemu informacji meteorologicznych i jakości powietrza,
– budowę brakujących odcinków sieci światłowodowej.

Co zyskają mieszkańcy?

Według Miejskiego Zarządu Dróg, korzyści z rozbudowy będą odczuwalne zarówno dla kierowców, jak i pasażerów:

– zwiększy się płynność i bezpieczeństwo ruchu,
– zwiększy się liczba korzystających z transportu publicznego,  
– skróci się czas przejazdu komunikacją publiczną,
– zmniejszy się zanieczyszczenie powietrza, hałas oraz ilość dwutlenku węgla,
– zwiększy się przepustowość dróg miejskich, 
– zmniejszy się liczba wypadków.

Jak wyglądały wcześniejsze etapy?

Pierwszy etap zrealizowano w latach 2017-2018. Na głównych skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych wymieniono sygnalizatory oraz zainstalowano nowe pętle indukcyjne służące do detekcji pojazdów.. Na 22 przystankach pojawiły się dynamiczne tablice informacji pasażerskiej, informujące o rzeczywistym czasie przyjazdu autobusów. Zaczęła też działać strona its.bielsko.pl.

Drugi etap przypadł na lata 2020-2021. System objął wtedy kolejne 18 skrzyżowań, a na 15 kolejnych przystankach pojawiły się dynamiczne tablice informacji pasażerskiej. W mieście zainstalowano piętnaście tablic naprowadzających na miejskie parkingi oraz trzy tablice zmiennej treści informujące o utrudnieniach.

Na osiemnastu skrzyżowaniach, piętnastu przystankach, wlotach do miasta, w tunelu na Hulance i trzech przejściach podziemnych zainstalowano kamery monitoringu. Pozwala to m.in. na bieżąco pozyskiwać informacje o zagrożeniach. Z kolei kamery na wlotach do miasta pozwalają na monitorowanie natężenia ruchu.

Napisane przez: Beata Stekla