Szkolna rewolucja. zadania domowe onlineMagdalena StokłosaMagdalena Stokłosa

Temat tygodnia

Szkolna rewolucja. Zadania domowe online

W gminie Skoczów od września w trzech placówkach realizowany jest pilotażowy projekt internetowej platformy do odrabiania zadań domowych.

Nowoczesna platforma do odrabiania zadań domowych online? Takie rozwiązanie dla uczniów i nauczycieli wprowadziła gmina Skoczów. Od września w trzech placówkach szkolnych działa specjalny panel do zadawania, odrabiania i sprawdzania prac. Można z niej korzystać na wszystkich urządzeniach mobilnych z dostępem do Internetu. W bazie znajduje się 300 tysięcy zadań. Jak mówi Andrzej Bubnicki, wiceburmistrz Skoczowa – wszystkie są zgodne i zweryfikowane pod kątem podstawy programowej.

- Uczeń po zalogowaniu może rozwiązywać zadanie z jednego z 10 przedmiotów. Co jest bardzo fajne i na początku nie spodobało się uczniom, to brak możliwości spisywania prac. Do każdego typu zadania dane wsadowe są inne. Nauczyciel wpisuje wzór, a system losowo dobiera wartości czy liczby. Niestety – lub jak kto woli „stety” każdy musi się wykazać samodzielną pracą.

Na platformie uczniowie odrabiają zadania z 10 przedmiotów, m.in.: matematyki, historii, geografii czy angielskiego. Co więcej, panel pozwala kontrolować problem, na który zwrócił ostatnio Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak –  zbyt dużej ilości prac do rozwiązywania w domu. Panel pozwala z tym walczyć – mówi dyrektor szkoły podstawowej w Pierśćcu Irena Krypczyk, gdzie ten system został wprowadzony:

Jeżeli zadajemy zadanie domowe poprzez platformę, dokładnie widzimy. ile dziecko musi poświęcić czasu, żeby je rozwiązać. Nie zawsze jest dla nauczycieli takie oczywiste. Zadają oni masę zadań w myśl „mój przedmiot jest ważny”. Kończy się to tak, że dzieci całe popołudnia spędzają nad książkami, zamiast odpocząć. Są one wtedy bardzo obciążone.

Dyrektorka zwraca także uwagę, że nauczyciele za jednym kliknięciem mają wyniki prac domowych całej klasy. Na lekcjach z reguły brakuje czasu na sprawdzenie np. 25 zeszytów.

Co z uczniami, którzy nie mają dostępu do internetu?  Dyrektor Krypczyk mówi, że takich przypadków praktycznie nie ma. Zawsze jednak, w razie potrzeby zadania z platformy można wydrukować. Do dyspozycji są także komputery w szkole, z których można dowolnie korzystać.

Zarówno wśród uczniów, jak i rodziców zdania są podzielone – jedni popierają i chwalą system, inni zwracają uwagę że to kolejne godziny spędzone przed ekranem komputera czy smartfona. Posłuchajcie!

Takie samo rozwiązanie wykorzystywane jest np. na Uniwersytecie Harvarda.

Program w gminie Skoczów jest realizowany w ramach projektu „Małe-wielkie odkrycia w szkole” dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
 

CZY TAKI SYSTEM POWINIEN ZOSTAĆ WPROWADZONY W KAŻDEJ SZKOLE? 

Foto.: UM w Skoczowie

Posłuchaj audycji:

Nagranie 1