powiat oświęcimski

Nowy most na Sole ma być otwarty jeszcze w tym roku. „Historyczny moment”

today20.10.2025 06:46

Tło
share close

Już w połowie grudnia kierowcy mają przejechać nowym mostem na Sole, który połączy ulice Jagiełły i Legionów. Zakończenie tego etapu inwestycji nastąpi szybciej, niż planowano. Podczas spotkania w Urzędzie Miasta w Oświęcimiu przedstawiciele wykonawcy, inwestora i samorządów potwierdzili, że prace są prawie zakończone.

Ostatnie prace przed otwarciem

Na moście trwają jedynie roboty wykończeniowe. Jeśli tempo zostanie utrzymane, w grudniu przeprawa będzie gotowa do ruchu. Wtedy udostępniony zostanie również odcinek obwodnicy od ulicy Jagiełły do ulicy Legionów w ciągu dróg wojewódzkich 948 i 933.

– Od lat marzyliśmy o trzecim moście na Sole i teraz to się dzieje. Jest szansa, że w grudniu przeprawa zostanie otwarta i połączy obie części miasta. Dla Oświęcimia i całego regionu to historyczny moment – mówi prezydent Janusz Chwierut.

Podkreśla, że inwestycja nabrała tempa dzięki współpracy miasta, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz firmy Budimex. Miasto przygotowało tymczasową organizację ruchu i przeznaczyło środki na jej wdrożenie, aby umożliwić szybkie dopuszczenie mostu do użytkowania.

  • cover play_arrow

    Nowy most na Sole ma być otwarty jeszcze w tym roku. „Historyczny moment” Robert Fraś

Budimex przyspiesza tempo

Zastępca dyrektora kontraktu firmy Budimex Tomasz Cywiński wyjaśnia, że współdziałanie z samorządami skróciło termin oddania mostu o pół roku. – Prowadzimy końcowe prace i przygotowujemy się do uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Chcemy, by most i odcinek obwodnicy były dostępne już w grudniu – zapowiada.

Podobnego zdania jest inwestor. – Roboty przebiegają sprawnie i są na zaawansowanym etapie. Teraz przygotowujemy odbiory, w tym nadzoru budowlanego, aby w grudniu uruchomić most – mówi Robert Jakubiak z krakowskiego oddziału GDDKiA. Dodaje, że jednocześnie trwają prace nad udrożnieniem drugiej nitki obwodnicy na odcinku od Bojszów do Pław.

Trudna budowa pod torami

Najwięcej dzieje się teraz przy przeprawie pod torami kolejowymi w rejonie ulicy Ostatni Etap. To jeden z najbardziej skomplikowanych elementów całej inwestycji. – Pracujemy siedem metrów pod wodą, stosując autorską technologię, która jest unikatowa w Polsce. Chcemy zakończyć ten etap w przyszłym roku, by cała obwodnica była gotowa do użytku – tłumaczy Tomasz Cywiński.

Szybszy dojazd i lepsza komunikacja

Prezydent Janusz Chwierut przypomina, że po zakończeniu wszystkich prac poprawi się komunikacja w mieście i regionie. – Już w 2026 roku Oświęcim zyska lepsze połączenia z Bielskiem-Białą i Mysłowicami. Według naszych informacji pod koniec tego roku pojedziemy do Bielska-Białej, a w 2026 zakończą się roboty w kierunku Mysłowic – podkreśla.

Obwodnica połączy miasto z S1

Nowa obwodnica Oświęcimia wraz z mostem na Sole będzie mieć ponad 9 kilometrów. Połączy węzeł Oświęcim na drodze ekspresowej S1 ze skrzyżowaniem ulic Zatorskiej i Grojeckiej. Dzięki temu trasa ominie miasto od południa i zapewni szybki dojazd do drogi ekspresowej Mysłowice–Bielsko-Biała oraz autostrady A4. Zakończenie całej inwestycji planowane jest na 2026 rok.

Autor: Robert Fraś