Listeners:
Top listeners:
play_arrow
Radio BIELSKO Przeboje non-stop
play_arrow
Radio EXPRESS FM Prawdziwa Lokalna Stacja
play_arrow
Radio DISCO Zawsze w rytmie!
play_arrow
Radio MEGA Mega Przeboje!
play_arrow
Radio NUTA Same dobre nuty!
Oświęcim przygotowuje się do wprowadzenia uchwały krajobrazowej, która ma uporządkować zasady umieszczania reklam, ogrodzeń i elementów małej architektury. Dokument ma poprawić estetykę miasta i wpłynąć na komfort życia mieszkańców. Właśnie zakończyły się prekonsultacje społeczne wstępnego projektu uchwały.
Z projektem można było zapoznać się podczas spotkania informacyjnego, które odbyło się we wrześniu w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Oświęcimiu. Mieszkańcy mieli również możliwość złożenia uwag w formie elektronicznej lub papierowej w urzędzie. W spotkaniu uczestniczyły 33 osoby – przedstawiciele instytucji, przedsiębiorcy i mieszkańcy. Dyskusja dotyczyła m.in. zasad sytuowania szyldów i reklam, dopuszczalnych form murali oraz ogrodzeń, a także możliwości dostosowania istniejących nośników reklam do nowych przepisów.
Jak podsumowuje Urząd Miasta Oświęcim, prekonsultacje potwierdziły duże zainteresowanie tematem. Zgłoszone uwagi pokazały potrzebę znalezienia równowagi między ochroną krajobrazu a prowadzeniem działalności gospodarczej. Łącznie wpłynęło osiem zestawów uwag – od instytucji, przedsiębiorców i mieszkańców.
Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau zgłosiło propozycje zmian w terminologii oraz granicach obszaru spokoju reklamowego. Część uwag uwzględniono – między innymi w legendzie i załącznikach graficznych. Muzeum poprosiło również o potwierdzenie, że tablice informacyjne, kierunkowe i wystawiennicze nie będą objęte przepisami uchwały.
Zarządca Galerii Niwa, zaproponował wprowadzenie osobnych zasad dla dużych obiektów handlowych. Wniosek o odrębny rozdział nie został przyjęty, jednak projekt już uwzględnia różnicowanie zasad w zależności od funkcji terenu i rodzaju zabudowy.
Część mieszkańców postulowała zwiększenie dopuszczalnej powierzchni reklam na ogrodzeniach i billboardach, inni domagali się całkowitego zakazu wolnostojących szyldów. Wnioski te uznano za nieuzasadnione ze względu na potrzebę zachowania ładu przestrzennego. Częściowo uwzględniono natomiast propozycje dotyczące reklam wyborczych, które mają być dopuszczone także w wybranych obszarach ochronnych.
Pojawiły się też postulaty o wsparcie finansowe dla przedsiębiorców przy dostosowaniu istniejących reklam. Urząd wskazał, że przepisy nie przewidują takich form pomocy, ale możliwe będą dalsze konsultacje na etapie wdrażania uchwały.
Zebrane wnioski posłużą do doprecyzowania zapisów projektu, zwłaszcza w kwestiach nazewnictwa, zasad sytuowania szyldów na budynkach usługowych i form reklamy wyborczej. Uporządkowane zostaną również zapisy dotyczące tablic informacyjnych i muzealnych.
Uchwała krajobrazowa ma stać się jednym z elementów porządkujących przestrzeń miejską Oświęcimia i zapewnić spójność lokalnych przepisów z opracowywanym Audytem Krajobrazowym Województwa Małopolskiego.
Autor: Robert Fraś
Z Kina Wzięte to audycja w której film występuje roli głównej.
close
Copyright Radio BIELSKO