powiat oświęcimski

Kierowcy pojadą jutro nową trasą! Wielki most wchodzi do ruchu

today11.12.2025 14:19

Tło
share close

W piątek, 12 grudnia, po południu kierowcy pojadą kolejnym fragmentem obwodnicy Oświęcimia. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie zapowiada, że do ruchu trafi 1,6-kilometrowy odcinek między rondem przy ul. Legionów a rondem przy ul. Jagiełły. To część trasy, która stworzy trzecie przeprawienie przez Sołę i w przyszłości połączy miasto z budowaną drogą S1.

Prezydent o znaczeniu inwestycji

Nowy most na Sole stanowi element południowej obwodnicy. Prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut mówi, że to ważny moment dla miasta.
– Oświęcim zyska trzeci most na Sole, który powstał w ramach obwodnicy południowej miasta. Jest to inwestycja, która przejmie ruch tranzytowy, ułatwi dojazd do Muzeum Auschwitz i do terenów inwestycyjnych. Odciąży też ruch w centrum miasta. Przybliża nas do wariantu optymalnego w rozwiązaniach komunikacyjnych oraz przyczyni się zapewne do rozwoju gospodarczego. To dla mnie ogromna satysfakcja, że po tylu latach starań udało się zrealizować ten projekt. Jak widać można marzenia zamieniać w rzeczywistość – podkreśla prezydent Janusz Chwierut.
Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Znaczenie obwodnicy dla układu komunikacyjnego

Droga krajowa nr 44 stanowi główną arterię komunikacyjną Oświęcimia. Według pomiarów z lat 2020–2021 codziennie przejeżdża nią ponad 20 tys. pojazdów. Największe natężenie ruchu występuje na Moście Jagiellońskim, gdzie liczba aut sięga 27,5 tys. dziennie.
Po ukończeniu obwodnica ominie miasto od południa i połączy je z drogą ekspresową S1. Nowa trasa ma usprawnić przejazd zarówno w stronę Beskidów, jak i autostrady A4. Docelowo składa się z dwóch jezdni, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, o szerokości 3,5 metra na pasie.

Układ połączeń i harmonogram prac

Trasa będzie połączona z innymi drogami w sześciu punktach, między innymi poprzez węzeł Oświęcim na S1 oraz ronda turbinowe przy ul. Wolskiej, Wojewódzkiej, Legionów, Jagiełły i Zatorskiej. Budowa ruszyła w listopadzie 2022 roku, a finał zaplanowano na połowę 2026 roku.

Finansowanie z udziałem środków unijnych

Koszt całej inwestycji wynosi 776 mln zł. Projekt otrzymał ponad 249 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 oraz 150 mln zł w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.

Autor: Robert Fraś