Trwa przygotowanie drugiego etapu Drogi Współpracy Regionalnej. Nowy, 9 kilometrowy odcinek ma połączyć obwodnicę Oświęcimia z węzłem autostrady A4 w rejonie Jaworzna. Samorządy i województwo małopolskie wspólnie finansują dokumentację, a środki na przygotowanie inwestycji mają pochodzić z Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego.
Nowa droga łącząca Oświęcim z Jaworznem
Droga Współpracy Regionalnej to wspólna inicjatywa kilku gmin i powiatów, która ma poprawić komunikację między Małopolską a Śląskiem. Pierwszy etap trasy został już zrealizowany. Obecnie trwa przygotowanie drugiego odcinka, który połączy Oświęcim, Chełmek i Libiąż z autostradą A4. Trasa ma przebiegać przez tereny kilku samorządów, które wspólnie z Zarządem Dróg Wojewódzkich w Krakowie pracują nad jej koncepcją.
– Jednym z najważniejszych zamierzeń, które wspólnie planujemy, jest drugi etap Drogi Współpracy Regionalnej. Pierwszy etap został już jakiś czas temu wybudowany. Teraz, razem z miastem Oświęcim, gminą Chełmek, gminą Oświęcim oraz Zarządem Województwa Małopolskiego staramy się dokończyć pierwsze prace projektowe, które pozwolą wytyczyć nowy ślad drogi – zapowiedział starosta oświęcimski Andrzej Skrzypiński.
Koncepcja już jest. Teraz dokumentacja
– Projektujemy nowy odcinek łączący obwodnicę Oświęcimia ze Śląskiem. Prace koncepcyjne mamy za sobą. Teraz przystępujemy do kolejnych etapów, a w ramach Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego planujemy sfinalizować przygotowania do końca dekady – poinformowała Katarzyna Węgrzyn-Madeja, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie.
Środki na przygotowanie dokumentacji mają pochodzić z ogłoszonego właśnie VII etapu rządowego programu dla Oświęcimia na lata 2026–2030. Partnerami inwestycji są również miasto Jaworzno, gmina Libiąż oraz starostwo powiatowe w Chrzanowie.
– Każda z gmin przekazała po 800 tysięcy złotych na uruchomienie drugiego etapu. To przykład dobrej współpracy między samorządami – podkreślił burmistrz Chełmka Andrzej Saternus.
Nowa droga ma poprawić połączenia międzyregionalne, skrócić czas przejazdu i rozładować ruch w centrum miast. Samorządy liczą, że kontynuacja rządowego programu umożliwi również pozyskanie środków na realizację samej budowy.