powiat cieszyński

Znowu zadzwonił. Fałyszywy pracownik banku

today29.04.2023 09:13

Tło
share close

Prawie 50 tys. zł stracił 46-letni mieszkaniec Frelichowa (gm. Chybie). Mężczyzna uwierzył fałszywemu pracownikowi banku, który zapewniał go o tym, że ktoś włamał się na jego konto i usiłuje wykonać nieautoryzowane transakcje.

Wierząc rozmówcy, że zgromadzone na jego koncie środki pieniężne są zagrożone, postępował zgodnie z instrukcjami „pracownika banku”, który polecił zainstalowanie aplikacji służącej przestępcom do zdalnego dostępu do telefonu. To wystarczyło, aby z konta 46-latka zniknęły oszczędności sięgające blisko 50 tysięcy złotych. Przy pomocy aplikacji zdalnego pulpitu przestępcy przejęli całkowitą kontrolę nad danymi, a następnie mogli już zarządzać kontem swojej ofiary. 

 
W tym przypadku wszystko zaczęło się od odebrania telefonu od rzekomego pracownika banku, który wykrył podejrzany przelew, czy transakcję. W każdym przypadku punktem wyjściowymt tego typu oszustw było zainstalowanie przez pokrzywdzonych aplikacji AnyDesk lub Team Viewer.
 
Mechanizm działania sprawców tego typu oszustwa dokładnie opisują cieszyńscy policjanci. 
 
• Przestępcy dzwonią do swojej ofiary z prawdziwego numeru telefonu banku. Po sprawdzeniu na stronie banku okazuje się, że numer „jest prawdziwy”, bo jest podawany na jego oficjalnej stronie internetowej jako numer do kontaktu. Pamiętaj, pod numer telefonów można się podszyć. Od tego momentu pokrzywdzonym wyłącza się czujność, bo przecież dzwoni pracownik banku z poprawnego numeru telefonu z ważną informacją dotyczącą rachunku bankowego. Taka sytuacja wielu osobom „wyłącza” czujność.
• Dzwoniący przedstawia się jako pracownik banku, który kontaktuje się w istotnej sprawie dotyczącej bezpieczeństwa rachunku. Oszust najczęściej twierdzi, że bank wykrył podejrzaną transakcję na rachunku, dlatego prosi o współpracę, aby nie dopuścić do oszustwa. Często „proszą” o sprawdzenie ruchów na koncie, podstępnie wypytując o stan konta i dostępne środki finansowe.
• Sprawcy nalegają również na to, by „zgodnie z regulaminem banku”, pracownik działu technicznego, czy informatyk przeskanował (urządzenie: telefon lub komputer) pod kątem wirusów. W tym celu chcą się połączyć z Tobą przez aplikację np. AnyDesk, którą rzekomo trzeba mieć zainstalowaną. W czasie rozmowy nalegają na zainstalowanie tej aplikacji, bo “regulamin banku tego wymaga” .
• Prowadzą rozmowę w taki sposób, że osoba nie ma czasu zastanowić się i wykonuje wszystkie polecenia, jakich żąda przestępca. W ten sposób oszust z pomocą pokrzywdzonego wykonuje operacje na koncie. Dzięki aplikacji AnyDesk oszuści wiedzą wszystko, co osoba robi na smartfonie czy komputerze, widzą też kody potrzebne do autoryzowania transakcji. W taki sposób przejmują kontrolę nad rachunkiem i „czyszczą” konto z dostępnych środków finansowych.
 
Jak postępować, by nie dać się oszukać? Nie działaj pochopnie. Koniecznie upewnij się z kim rozmawiasz, nie daj się zmanipulować. Jeśli zadzwoni do Ciebie ktoś z banku, ROZŁĄCZ SIĘ. Skontaktuj się z bankiem, najlepiej osobiście udaj się na placówki bankowej lub natychmiast samodzielnie zadzwoń na infolinię swojego banku (pod numer, który znajdziesz na stronie swojego banku).
Jeśli telefon z banku był prawdziwy, to konsultant z infolinii, na którą dzwonisz, będzie wiedział o co chodzi. W podejrzanej sytuacji, dla własnego bezpieczeństwa, przelej część swoich oszczędności na inny rachunek w innym banku, wówczas nie stracisz dostępu do całości swoich środków – radzą policjanci.
 
Tego rodzaju przestępstwa są trudne do wykrycia, a szanse na odzyskanie utraconych w ten sposób pieniędzy, praktycznie są znikome. Często również bank nie uwzględnia reklamacji, ponieważ pokrzywdzeni sami umożliwili oszustom dostęp do swojego konta, instalując na ich polecenie aplikację zdalnego pulpitu.
 
Jeśli padłeś ofiarą takiego oszustwa, zgłoś ten fakt policji i złóż reklamację do banku. 

Napisane przez: Izabela Janoszek