fot.: Budimex
Modernizacja węzła kolejowego Czechowice – Dziedzice zakończona. Inwestor czyli PKP Polskie Linie Kolejowe przeprowadził odbiór końcowy odcinka kolejowego Most Wisła – Czechowice – Dziedzice – Zabrzeg. Usterek nie było.
Prace na tym ogromnym węźle kolejowym trwały przez ostatnie 4 lata, a ich wartość to – uwaga! – 1,5 mld złotych. Co zrobiono?
Wykonano lub przebudowano 23 obiekty inżynieryjne, w tym 8 wiaduktów i 4 mosty (2 nad Wisłą). Wymieniono ok. 47 km torów i 56 km sieci trakcyjnej. Modernizacji zostały poddane 3 przejazdy kolejowo-drogowe oraz perony na stacjach Czechowice-Dziedzice, Goczałkowice Zdrój oraz Zabrzeg.
Stacja w Czechowicach-Dziedzicach zyskała nowe zadaszone perony z ławkami, czytelne oznakowanie oraz oświetlenie. Nowe przejście podziemne (pokryte pięknymi muralami) oraz windy pozwalają na łatwe i bezpieczne dotarcie na peron. A zabytkową wiatę przeniesiono na koniec jednego z peronów.
W Czechowicach-Dziedzicach powstało również nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania.
W trakcie prowadzonych prac, ruch kolejowy nie został wstrzymany, choć były utrudnienia. Pasażerowie korzystali z zastępczej komunikacji autobusowej. Teraz kursują już tylko pociągi i to szybciej niż kiedykolwiek wcześniej.
Dzięki wykonanym pracom związanym z modernizacją sieci kolejowej teraz składy pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h – mówi rzecznik prasowy głównego wykonawcy inwestycji, firmy Budimex
– Michał Wrzosek.
Posłuchaj
Na obszarze, na którym prowadzono inwestycję, wykonano też prace przeciwpowodziowe. Zabudowaliśmy 670 km długości pali wzmacniających teren i zabezpieczających przed osiadaniem – podaje Budimex.
Firma podkreśla, że kontrakt udało się zrealizować w terminie pomimo wybuchu pandemii COVID-19 oraz trudności na rynku pracy po napaści Rosji na Ukrainę.