fot.: wizualizacja przejazdu pod DK1, UM Cz-Dz
To inwestycja ważna i oczekiwana przez mieszkańców Czechowic-Dziedzic. Umożliwi płynny przejazd samochodom osobowym, autobusom i rowerzystom, a także bezpieczne przejście pieszym. Chodzi o budowę tunelu pod DK1.
Mieszkańcy z niecierpliwością czekają na realizację inwestycji. Kiedy to nastąpi? Aktualnie prognozowane terminy podał na ostatniej sesji Rady Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach
– Mamy nadzieję, że jeszcze w marcu uda nam się ogłosić przetarg – przekazał radnym burmistrz Marian Błachut. Jak wyjaśniał, inwestycja będzie realizowana w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Oznacza to, że firma wybrana w przetargu najpierw ma przedsięwzięcie zaprojektować, a po uzyskaniu odpowiednich pozwoleń, tunel wybudować.
Zdaniem samorządowca wszystko to powinno się udać przeprowadzić, jeżeli tylko nie pojawią się jakieś niespodzianki, w ciągu maksymalnie dwóch lat.
Posłuchaj
– Jeśli dokumentację projektową uda się zrobić w ciągu 12 miesięcy i nie wystąpią żadne przeszkody, to 6 miesięcy powinno wystarczyć żeby zrealizować zadanie – dodawał szef czechowickiego samorządu.
Radny Mariusz Sekta żałował na sesji, że nowy odcinek drogi, który połączy ulicę Mazańcowicką z ul. Kotulińskiego nie będzie jednak skomunikowany z DK1 oraz z ulicą Ligocką.
Można żyć wielkimi marzeniami, ale nie jest możliwe udźwignięcie finansowania takiego zadania przez samorząd – odpowiadał Marian Błachut.
– Rozważany wcześniej wariant oszacował wstępnie finansowe ramy dla tej inwestycji między 150 a 200 mln zł. Dwupoziomowe, bezkolizyjne skrzyżowanie pozwoliłoby na przejazd pod DK1, ale i włączenie [do ruchu – dod.red.] we wszystkich możliwych kierunkach. Taka inwestycja jest nierealna finansowo – podkreślał burmistrz.
Posłuchaj
Dodawał, że realizacja zadania w obecnym kształcie jest jedynym możliwym obecnie kierunkiem działania. A na poprawę sytuacji czyli łatwiejszy i bezpieczniejszy dojazd do centrum miasta, czekają mieszkańcy Czechowic Górnych.
Na sfinansowanie budowy tunelu gmina pozyskała 8 mln zł z Polskiego Ładu. Około 6 ml zł wyasygnuje na ten cel przedsiębiorca, który pierwotnie deklarował wyłożenie funduszy na budowę kładki nad DK1. Resztę potrzebnej kwoty mają wyłożyć samorządy: powiatowy i gminny.
Koszt iwestycji oszacowano na około 16 mln zł.