Bielsko-Biała

Burza wokół SP nr 9. Rodzice piszą do radnych

today29.10.2025 09:47

Tło
share close

Wraca temat likwidacji oddziału Szkoły Podstawowej nr 9 przy ulicy Broniewskiego w Bielsku-Białej. Miasto nazywa to reorganizacją i tłumaczy swoją decyzję demografią. Podczas jutrzejszej sesji Rady Miejskiej ma zostać przyjęty pakiet uchwal intencyjnych dotyczących przekształcenia tej szkoły i i kilku innych w mieście. 

Szkoła Podstawowa nr 9 funkcjonuje w dwóch lokalizacjach: przy ulicach Piłsudskiego i Broniewskiego. Docelowo wszystkie dzieci mają zostać przeniesione do budynku przy ulicy Piłsudskiego. Zwolniony obiekt przy Broniewskiego ma zająć Szkoła Podstawowa nr 39 dla Dzieci Słabosłyszących, Niesłyszących i z Afazją. 

Polecamy przeczytać: Rodzice zbulwersowani likwidacją szkoły. Miasto odpowiada: „To nie likwidacja, lecz reorganizacja”

Rodzice uczniów ze szkoły przy Broniewskiego są zdecydowanie przeciwni takim.  Dzisiaj rano, na radiowa skrzynkę, przyszło pismo, które rozesłali do bielskich radnych, a w którym starają się ich przekonać do pozostawienia szkoły w dotychczasowym kształcie.

Publikujemy je w całości:

Szanowni Państwo,

 Czujemy że nasze Dzieci są dyskryminowane w związku z reorganizacją szkoły ze względów finansowych  – Artykuł 32 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej stanowi, że wszyscy są wobec prawa równi i mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Oznacza to, że również dzieci — jako obywatele — powinny być traktowane z poszanowaniem tej zasady, niezależnie od sytuacji ekonomicznej gminy czy decyzji administracyjnych dotyczących oświaty. Zasada równości wobec prawa wymaga, aby decyzje finansowe nie odbywały się kosztem dzieci i ich prawa do nauki w bezpiecznych, przyjaznych warunkach. Reorganizacja nie może stać się pretekstem do nierównego traktowania młodych obywateli, lecz powinna być przeprowadzana z poszanowaniem ich potrzeb i godności.

 Dlatego zwracamy się do Państwa, z ogromną prośbą o przemyślenie i niepodejmowanie decyzji o przyjęciu uchwały w sprawie zamiaru przekształcenia Szkoły Podstawowej nr 39 dla Dzieci Słabosłyszących, Niesłyszących i z Afazją w Bielsku-Białej poprzez zmianę siedziby, która wiąże się z reorganizacją Szkoły Podstawowej nr 9 przy ul. Broniewskiego. Decyzja ta oznaczałaby przeniesienie naszych dzieci do innej lokalizacji – co budzi nasz głęboki sprzeciw.

 Pragniemy przekazać, że jako rodzice wystosowaliśmy petycję w sprawie pozostawienia oddziału Szkoły Podstawowej nr 9 w Bielsku-Białej w budynku przy ul. Broniewskiego 23, która bezpośrednio łączy się z Uchwała – Druk nr 372. Pod petycją w tej sprawie podpisało się ponad 1000 osób, a psycholog szkolny wydał opinię negatywną, wskazując na poważne konsekwencje emocjonalne dla uczniów. Pragniemy zaznaczyć, że jest to sprzeciw nie tylko rodziców, ale znacznie szerszego grona – społeczności Miasta Bielsko-Biała.

 Pragniemy zaznaczyć, że względy finansowe nie mogą uzasadniać ograniczenia prawa do nauki ani nierównego traktowania dzieci w dostępie do edukacji. Zgodnie z art. 70 Konstytucji PR oraz Ustawą Prawo oświatowe, obowiązkiem gminy jest zapewnienie równego i powszechnego dostępu do edukacji, niezależnie od sytuacji finansowej jednostki samorządowej. W chwili obecnej dostępność dla naszych dzieci

 Pragniemy odnieść się również do odpowiedzi p. Piotra Kuci na zbożne interpelacje poselskie:

 

  1. Dane statystyczne

Pracownicy Urzędu opierają się na danych statystycznych dotyczących urodzonych dzieci w okresie od 2019-2025 jedynie na osobach zameldowanych

  UM- liczba dzieci urodzonych, które zameldowano w Bielsku-Białej GUS – liczba urodzonych w Bielsku-Białej RÓŻNICA Za ile tak dzieci pójdą do szkoły!
2019 1330 1595 +265 1 rok
2020 1296 1519 +223 2 lata
2021 1156 1391 +235 3 lata
2022 986 1267 +281 4 lata
2023 845 1127 +282 5 lat
2024 765 981 +216 6 lat
2025 457 Rok nie zakończony!!   7 lat

Pragniemy zauważyć, że dane te stanowią grupę dzieci w wieku od 0-6 lat. Przy czym tendencja spadkowa przełoży się tak naprawdę na zmniejszoną liczbę dzieci w szkołach dopiero za kilka lat.

Może warto poczekać z decyzją dotyczącą reorganizacji szkół!

 

  1. Możliwości lokalowe Piłsudskiego

Nie zgadzamy się z przedstawionymi wyjaśnieniami, jakoby przeniesienie całej szkoły do budynku przy ul. J. Piłsudskiego 47 pozwoli na zwiększenie integracji zespołu nauczycielskiego, usprawnienie zarządzania placówką, poprawę dostępności zajęć specjalistycznych i pomocy dydaktycznych oraz zapewnienie uczniom stabilności kadrowej i programowej. Sytuacja uczniów zmieni się diametralnie. Klasy nie będą w takich samych składach osobowych, jak i nie ma pewności, że nie ulegnie zmianie kadra nauczycieli. Tego rodzaju zmiany nie mogą być wprowadzane pod presją czasu i bez faktycznego dialogu ze środowiskiem szkolnym.

Pozostawienie klas I i II w obecnym miejscu, całkowicie zaburzy bezpieczeństwo dzieci. Rodzeństwa zostaną rozdzielone, co przełoży się na stan psychiczny dzieci.

Z posiadanych przez nas informacji oraz wstępnych oględzin obiektu wynika, że budynek nie jest w stanie pomieścić wszystkich uczniów w komfortowych warunkach. Budynek nie jest z gumy i nie powiększy się nagle o kilkanaście dodatkowych sal lekcyjnych. Szczególnie dotkliwy jest brak odpowiedniej liczby toalet, co w przypadku dużej liczby dzieci może prowadzić do sytuacji zagrażających higienie i zdrowiu. Nie przekonują nas ogólne deklaracje o „przygotowaniu budynku” – nie da się w sposób szybki i bezpieczny rozbudować istniejącej infrastruktury sanitarnej w ramach już funkcjonującego, ograniczonego przestrzennie obiektu. Brak jasnych terminów, konkretnych projektów oraz środków finansowych rodzi poważne obawy o realność tych planów.

Przeniesienie innej szkoły w miejsce dobrze funkcjonującej i rozwijającej się placówki nie wydaje się uzasadnione ani z perspektywy finansowej, ani społecznej.

  1. Droga do szkoły

Zapowiedzi p. Piotra Kuci o „analizie tras dojścia” czy „ewentualnym wsparciu komunikacyjnym” są zbyt ogólne i nie stanowią realnej gwarancji bezpieczeństwa dla dzieci.

Najbardziej budzącym uwagi jest fakt, iż mieszkańcy rejonu ulicy Szkolnej i Ignacego Jana Paderewskiego coraz częściej zgłaszają obawy związane z bezpieczeństwem. Wszyscy pamiętamy zgłaszane przypadki przemocy, ekscesy na ulicach, czy przemoc z maczetą w ręce, nie wspominając o próbie gwałtu. Rodzice również zgłaszali przypadki, że ich dzieci są obserwowane przez dorosłych.

Tereny ulicy Szkolnej, Paderewskiego, Wyzwolenia, Legionów są ulicami, które są również przemierzane przez osoby, niestety budzące obawy wśród rodziców. Szkoła Podstawowa nr 9 przy ulicy Piłsudskiego znajduje się w okolicy, którą mieszkańcy uważają za niezbyt bezpieczną. W pobliżu, około 200 metrów od budynku szkoły, mieści się Towarzystwo im. św. Brata Alberta, które udziela pomocy osobom bezdomnym. W związku z tym w rejonie szkoły często przebywają osoby korzystające z pomocy tej organizacji, co budzi obawy części rodziców i opiekunów o bezpieczeństwo dzieci. Jednocześnie dzieci przyznają, że czasami boją się przechodzić w pobliżu, zwłaszcza gdy w okolicy gromadzą się nieznane im osoby.

  1. Przeniesienie szkoły nr 39

Przeniesienie Szkoły Podstawowej nr 39 do budynku przy ul. Broniewskiego, że przy obecnej liczbie uczniów tej szkoły spowoduje, że budynek przy ul. Broniewskiego nie będzie w pełni wykorzystany, a jego utrzymanie w takiej skali nie będzie racjonalnym rozwiązaniem ekonomicznym.

Z uzyskanych przez nas informacji wynika, że rodzice uczniów Szkoły Podstawowej nr 39 nie są zadowoleni z planowanego przeniesienia szkoły na ul. Broniewskiego. Lokalizacja ta nie jest zgodna z oczekiwaniami ani potrzebami rodziców i uczniów – decyzja o przeniesieniu wydaje się być wymuszona przez miasto, a nie podyktowana rzeczywistym interesem społeczności szkolnej.

Należy podkreślić, że proponowana zmiana nie rozwiąże żadnych istniejących problemów, a wręcz może spowodować kolejne trudności organizacyjne i komunikacyjne. Obecnie wielu rodziców dowozi dzieci do szkoły samochodami. Przeniesienie SP 39 na ul. Broniewskiego dodatkowo zwiększy natężenie ruchu w tej części miasta, która już teraz jest mocno obciążona komunikacyjnie. Brak odpowiedniego parkingu na terenie nowej lokalizacji jeszcze bardziej utrudni codzienne funkcjonowanie rodziców oraz mieszkańców okolicznych ulic.

Podkreślamy, że przenoszenie jednych uczniów kosztem innych stanowi formę dyskryminacji.

Nasze dzieci posiadają orzeczenia i wymagają szczególnej uwagi – ich potrzeby powinny być traktowane na równi z potrzebami uczniów innych szkół. Decyzje dotyczące reorganizacji powinny być podejmowane z poszanowaniem interesu wszystkich dzieci, bez wyjątków.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że budynek przy ul. Kamienickiej 11a w dalszym ciągu będzie obciążał budżet Miasta, co dodatkowo podważa zasadność ekonomiczną planowanych zmian.

  1. Zdrowie psychiczne dzieci

Nasze dzieci już dziś przeżywają decyzję o ich ewentualnym przeniesieniu do nowej, obcej im szkoły. Towarzyszy im niepokój, pytania bez odpowiedzi, lęk przed rozstaniem z tym, co znane i bezpieczne. Jako rodzice i opiekunowie nie możemy patrzeć obojętnie na narastający stres, który wpływa nie tylko na ich samopoczucie, ale i na codzienne funkcjonowanie – w domu i w szkole.

Dzieci, które każdego dnia przekraczają próg Szkoły na ul. Broniewskiego, nie przychodzą tam tylko po wiedzę. To miejsce, które znają, kochają i w którym czują się bezpieczne. To relacje z nauczycielami, przyjaźnie budowane przez lata, znajome korytarze, rytuały codzienności – wszystko to tworzy środowisko, które wpływa na ich poczucie wartości, pewność siebie oraz zdrowie psychiczne.

Dla wielu dzieci zmiana szkoły, otoczenia i opiekunów to ogromny stres, z którym nie wszystkie potrafią sobie poradzić. Zwłaszcza w dzisiejszych czasach, gdy coraz więcej młodych ludzi boryka się z lękami, depresją czy trudnościami adaptacyjnymi – stabilność i przewidywalność są nie do przecenienia.

  1. Apel nauczycieli

Pan Piotr Kucia spotkał się z nauczycielami Szkoły Podstawowej nr 9 przy ul. Broniewskiego, obiecał, że odniesie się do zgłaszanych zastrzeżeń, obaw i postulatów sprzeciwu, jednak do dnia dzisiejszego nauczyciele nie otrzymali odpowiedzi.

Warto przypomnieć, że Szkoła przy ul. Broniewskiego od lat odgrywa istotną rolę w lokalnej społeczności. Kiedyś była to niezależna placówka, łącząca dwa osiedla, zawsze pełna dzieci, chętnie wybierana przez rodziców z okolicy. Cieszyła się zaufaniem i sympatią mieszkańców – i tak pozostało do dziś. Mimo zmian strukturalnych, jej znaczenie i rola nie osłabły. Co niezwykle istotne, Szkoła ta w dalszym ciągu i trwa to od kilku lat cieszy się coraz lepszym naborem do klas pierwszych niż na ul. Piłsudskiego. Rodzice i opiekunowie świadomie wybierają tę placówkę, kierując się nie tylko jej lokalizacją, ale przede wszystkim atmosferą zrozumienia, wsparcia i bezpieczeństwa, jaką tworzą nauczyciele i pracownicy szkoły.

W ostatnich latach działania miasta Bielsko-Biała wskazują na brak realnych warunków sprzyjających wychowywaniu dzieci i młodzieży. Takie działania, w połączeniu z brakiem infrastruktury wspierającej młode rodziny i nas, prowadzić będą do sytuacji, w której mieszkańcy będą i są zmuszeni do przemieszczania się do innych miejscowości, w poszukiwaniu lepszych warunków do życia i wychowywania dzieci. Należy pamiętać, że działania te mogą mieć długofalowy wpływ na strukturę demograficzną miasta oraz na dostępność wykwalifikowanej młodej siły roboczej w regionie.

Szanowni Państwo, w polskim systemie prawnym i społecznym istnieje niepisana, ale fundamentalna umowa społeczna między obywatelami a państwem – dotycząca edukacji, wychowania i bezpieczeństwa dzieci.
Jej podstawą są przepisy Konstytucji RP, ustawy Prawo oświatowe oraz zasady dobra wspólnego.

Państwo ma obowiązek zapewnić każdemu dziecku równy dostęp do nauki w bezpiecznych i sprzyjających rozwojowi warunkach. W zamian obywatele – rodzice i opiekunowie – powierzają instytucjom publicznym swoje dzieci, oczekując, że szkoła będzie miejscem zaufania, bezpieczeństwa i wsparcia, zapewni ciągłość i stabilność nauczania, będzie służyć rozwojowi społecznemu, emocjonalnemu i intelektualnemu młodego człowieka.

Umowa społeczna zakłada, że decyzje dotyczące edukacji podejmowane są w dialogu pomiędzy władzami, szkołą, nauczycielami i rodzicami. Rodzice są pełnoprawnymi partnerami w procesie wychowawczym i edukacyjnym – nie tylko odbiorcami decyzji administracyjnych. Brak konsultacji lub wprowadzanie reorganizacji bez dialogu narusza tę umowę społeczną, osłabia zaufanie do instytucji publicznych i prowadzi do społecznego sprzeciwu.

Władze samorządowe – jako podmioty prowadzące szkoły – są zobowiązane do:

  • zapewnienia stabilności funkcjonowania placówek,
  • ochrony dobra uczniów i pracowników,
  • prowadzenia transparentnej polityki oświatowej,
  • oraz konsultowania decyzji z rodzicami i społecznością lokalną.

Reorganizacja szkół powinna zawsze być ostatecznością, poprzedzoną analizą skutków społecznych i psychologicznych. Prosimy raz jeszcze o nie podejmowanie decyzji, które mogą złamać młode serca. Zadbajmy wspólnie o to, by dzieci czuły się ważne, słyszane i otoczone troską. To my, dorośli, jesteśmy odpowiedzialni za fundamenty, na których będą budować swoje dorosłe życie.

Dzieci i Rodzice

Szkoły Podstawowej nr 9

przy ul. Broniewskiego w Bielsku-Białej

Autor: Beata Stekla