Bielsko-Biała

Bielsko-Biała. Umowa podpisana, zrobią miejsce na węzeł, a dworzec główny czeka remont

today04.11.2025 16:17

Tło
share close

W Bielsku-Białej podpisano umowę na budowę i modernizację infrastruktury kolejowej, która umożliwi powstanie zintegrowanego węzła przesiadkowego, a budynek głównego dworca kolejowego znalazł się w programie „Dworce przyjazne pasażerom”

Umowa została podpisana 3 listopada, w siedzibie Miejskiego Zarządu Dróg w Bielsku-Białej. Dokument parafowali dyrektor MZD Patryk Owcarz i Wojciech Więckowski – prezes przedsiębiorstwa Swietelsky Rail Polska, które wykona tę inwestycję.

Będzie ona realizowana w formule „Zaprojektuj i wybuduj” i obejmie usunięcie kolidujących i budowę nowych obiektów, adaptację nieużywanych terenów kolejowych oraz przeniesienie ramp i torowisk kolidujących z planowanym węzłem przesiadkowym.

– To ważny krok, który realnie przybliża nas do rozpoczęcia budowy nowego węzła przesiadkowego i poprawy jakości komunikacji publicznej w naszym mieście. Po decyzji o unijnym dofinansowaniu to drugi kamień milowy na drodze do realizacji tego projektu – mówił zastępca prezydenta Przemysław Kamiński, który był obecny przy podpisaniu umowy.

Wartość umowy to ponad 57 milionów złotych, z czego do 30 milionów będzie pochodzić z Polskiego Ładu.

Dworzec bliższy pasażerom

Zabytkowy budynek głównego dworca kolejowego w Bielsku-Białej przejdzie remont. Jest on jednym ze 181 dworców całym kraju, które znalazły się w programie inwestycyjnym PKP o nazwie „Dworce przyjazne pasażerom”. 

Dworce objęte programem podzielone zostały na cztery grupy, pod kątem działań, które trzeba względem nich podjąć: inwestycyjną, efektywnościową, remontową i turystyczną. Bielski dworzec znalazł się w grupie remontowej. Dzięki temu zostanie odświeżona poczekalnia, przebudowane będą toalety, a przestrzeń dla pasażerów stanie się bardziej funkcjonalna. Ma to kosztować 3 miliony złotych.

– Bardzo ważnym elementem programu jest współpraca z samorządami. Model współpracy zakłada, że zdecydowaną większość kosztów przebudowy lub remontu dworca poniesie spółka PKP, a po zakończeniu inwestycji takim budynkiem będzie zarządzał bezpośrednio samorząd lub PKP, przy założeniu zawarcia z gminą, powiatem czy województwem długoletniej umowy. Takie rozwiązanie stanowi wyjście naprzeciw potrzebom samorządów i lokalnych społeczności, które są chętne do współpracy i mają pomysły na nowe życie okolicznych dworców. Na ten cel spółka przeznaczy 100 milionów złotych – informuje PKP S.A.

Na realizację programu w całej Polsce przeznaczono – ogółem – ponad 1,72 miliarda złotych. 

170 lat kolei w Bielsku-Białej

Niedługo, bo 17 grudnia będziemy obchodzić jubileusz 170-lecia przyjazdu pierwszego pociągu do Bielska. W 1855 roku wjechał on od strony Dziedzic, inicjując połączenie kolejowe Bielska z całą Europą. Sam budynek dworca został wybudowany w 1889 roku. Zaprojektował go Karol Schulz, a budową zajął się Karol Korn.

– Warto przypomnieć, że pasażerowie przez pierwsze kilkadziesiąt lat korzystali ze starego dworca, znajdującego – do dzisiaj – blisko wlotu do tunelu – mówi historyk Jacek Kachel.

 

 

 

Autor: Beata Stekla