Fot. GDDKiA
Rok temu rozpoczęto budowę południowej obwodnicy Oświęcimia. Na ponad 9-kilometrowej trasie budowy nowego przebiegu drogi krajowej nr 44 powstają m.in. trzy mosty, przejazd pod torami kolejowymi i pięć rond.
Obwodnica Oświęcimia to nowa droga prowadzącą od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1 do okolic skrzyżowania ul. Zatorskiej i Grojeckiej. Inwestycja jest realizowana w sąsiedztwie byłego nazistowskiego niemieckiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau. Trasa ma ominąć od południa miasto i zapewnić szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4. Sam węzeł Oświęcim znajduje się już na terenie województwa śląskiego, między miejscowościami Bojszowy i Jedlina.
Nowa obwodnica będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 m szerokości.
Prace związane z budową fundamentów mostów są już na ukończeniu. Wykonano też większość zadań w zakresie przygotowania podpór. Segmenty mostu nad Wisłą zostały już nasunięte nad koryto rzeki. W przypadku mostu nad Sołą wykonawca kończy przygotowania do rozpoczęcia budowy konstrukcji nośnej w technologii nawisowej. Zaawansowanie dla całej inwestycji wynosi obecnie około 40 proc.
Koszt inwestycji to 0,5 mld zł. Budowa otrzymała 164,4 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. Szacowany termin końca prac to I połowa 2025 rok. Inwestycję realizuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oddział w Krakowie.