W drugiej połowie sierpnia kierowcy pojadą nowym odcinkiem drogi ekspresowej S1. To oficjalna informacja katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Trasa od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze ma dziesięć kilometrów długości i na razie będzie dostępna wyłącznie dla pojazdów o masie do 3,5 tony. Ograniczenie potrwa do czasu zakończenia prac na sąsiednich fragmentach drogi i dostosowania lokalnych połączeń.
Oddany do ruchu odcinek obejmuje również fragment drogi krajowej nr 44 i część obwodnicy Oświęcimia.
– To ważny krok w realizacji trasy S1 Mysłowice-Bielsko-Biała, będącej jednym z kluczowych projektów infrastrukturalnych w regionie – informuje Marcin Twardysko, rzecznik prasowy GDDKiA w Katowicach.
Ten odcinek, liczący 4,1 kilometra, prowadzi od węzła na S1 do ronda na ulicy Wojewódzkiej w Pławach. Nowa trasa łączy trzy węzły: Oświęcim, Wola i Brzeszcze. W ramach budowy powstało 18 obiektów inżynierskich – pięć mostów, siedem wiaduktów drogowych i dwa wiadukty kolejowe. Największa konstrukcja to estakada o długości 483 metrów nad linią kolejową Trzebinia–Zebrzydowice oraz stawem Tesznowiec. Drugim dużym obiektem jest most nad Wisłą o długości 224 metrów.
Parametry drogi
Droga ma dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu i pasami awaryjnymi. Pomiędzy nimi znajduje się 12-metrowy pas rozdziału, który w przyszłości umożliwi dobudowanie trzeciego pasa ruchu. W ramach inwestycji wybudowano także drogi dojazdowe, system odwodnienia, oświetlenie i zabezpieczenia akustyczne.
Kiedy zniknie ograniczenie tonażowe?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że ograniczenie tonażowe zostanie zniesione po zakończeniu robót w Oświęcimiu i na sąsiednich odcinkach S1. Do tego czasu tranzyt ciężarówek będzie kierowany na dotychczasowe trasy, co ma ograniczyć utrudnienia dla mieszkańców i ruch lokalny.
Kolejne fragmenty S1 wkrótce
Budowa S1 od Mysłowic do Bielska-Białej to jeden z największych projektów drogowych w regionie. Docelowo nowa ekspresówka będzie liczyć blisko 40 kilometrów. Kolejne fragmenty mają być oddawane etapami – część jeszcze w tym roku, a pełne połączenie od Mysłowic do granicy w Zwardoniu planowane jest na połowę 2027 roku.