Betonowe zapory, które przez ostatnie cztery miesiące uniemożliwiały wyjazd z ul. Akacjowej na DW 941 w Ustroniu, zniknęły. W nocy z piątku na sobotę zostały usunięte. Nie oznacza to jednak, że nie będzie blokady drogi wojewódzkiej przez mieszkańców. Decyzje w tej sprawie zapadną dzisiaj.
O groźbach zablokowania drogi wojewódzkiej w Ustroniu w trakcie Tour de Pologne bądź też Tygodnia Kultury Beskidzkiej, usłyszeliśmy od mieszkańców tuż po ustawieniu betonowych barier wzdłuż ulicy Akacjowej. Zapory ustawiono na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, by poprawić bezpieczeństwo na skrzyżowaniu DW 941 z ul. Akacjową.
Wcześniej często dochodziło tam do niebezpiecznych sytuacji. W styczniu na przejściu dla pieszych znajdującym się przy tym skrzyżowaniu potrącona została 15-latka. Na szczęście, nic poważnego jej się nie stało. Jednak w październiku ubiegłego roku w wyniku potrącenia przez samochód na pasach zmarł 15-letni chłopak. Od kiedy betonowe zapory ustawiono, wypadków w tym miejscu nie było. Taką informację przekazała nam policja.
Dlaczego więc mieszkańcy zapór w tym miejscu nie chcieli? Po pierwsze takie rozwiązanie znacznie utrudniało dojazd do ulicy 3 Maja. To kłopotliwe, a na dodatek ma wpływ na rentowność prowadzonych biznesów. Po drugie, jak wyjaśnia Damian Ryszawy ze stowarzyszenia Bezpieczna Obwodnica Ustronia, nie zniknęła przyczyna niebezpiecznych zdarzeń na skrzyżowaniu ulic: Katowickiej (to DW 941) i Akacjowej. A przyczyną ową jest nadmierna prędkość.
Damian Ryszawy powołuje się na dane samego Zarządu Dróg Wojewódzkich, który zbadał prędkość samochodów poruszających się ustrońską obwodnicą 16 lutego i 4 kwietnia. W lutym kiedy obowiązywało ograniczenie prędkości do 60 km/h, jak również w kwietniu, kiedy można było jechać nie szybciej niż 50 km/h, ponad 90% kierowców poruszało się szybciej.
Posłuchaj
Jak więc można poprawić bezpieczeństwo, nie utrudniając przy tym życia mieszkańcom? Stowarzyszenia Bezpieczna Obwodnica Ustronia domaga się zamontowania na niebezpiecznym skrzyżowaniu oświetlenia sygnalizacji świetlnej pracującej w trybie „all red”.
Posłuchaj
– Takie światła są zainstalowane na następnym wyjeździe czyli na ulicy Drozdów i bez utrudnień w ruchu czyli bez generowania korków poprawiły znacznie bezpieczeństwo na przejściu i na tym skrzyżowaniu – mówi Damian Ryszawy.
Czy światła „all red” zostaną na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej z Akacjową w Ustroniu zainstalowane? Pytaliśmy w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Katowicach. Usłyszeliśmy, że decyzje w tej sprawie zapadną w Śląskim Urzędzie Marszałkowskim.
Tymczasem dziś mieszkańcy Ustronia Poniwca zdecydują o tym czy rezygnują z blokowania drogi czy też chcąc wymóc instalację sygnalizacji świetlnej, taką blokadę zorganizują. Spotkanie odbędzie się o godz. 18.30 w remizie w Polanie.