Pierwsza taka inwestycja w Polsce. Umowa na obwodnicę podpisana
Fot. GDDKiA
Robert FraśRobert Fraś

Pierwsza taka inwestycja w Polsce. Umowa na obwodnicę podpisana

W Zatorze podpisano umowę na budowę nowej obwodnicy. Ponad dwukilometrowa trasa połączy drogę krajową nr 44 z drogą krajową nr 28 i ma być gotowa pod koniec 2027 roku. To pierwsza w Polsce droga krajowa realizowana z wykorzystaniem metodyki BIM, czyli nowoczesnego systemu zarządzania informacją o inwestycji.

Którędy pobiegnie obwodnica?

 
Nowa droga pobiegnie po zachodniej stronie miasta i znacząco zmieni organizację ruchu. Jej początek zaplanowano na skrzyżowaniu DK44 i DW781 przy ul. 1 Maja, a zakończenie przy stacji paliw na ul. Wadowickiej, gdzie przebiega DK28. Będzie to zarazem nowy początek całej drogi krajowej nr 28, liczącej ponad 360 km i prowadzącej przez Podkarpacie aż do granicy z Ukrainą w Medyce. Obecnie DK28 biegnie przez centrum Zatora, prowadząc ulicami Oświęcimską, Kościuszki i Wadowicką. Dzięki obwodnicy ruch tranzytowy zostanie przeniesiony na obrzeża, a dotychczasowy odcinek stanie się drogą lokalną. Dziś przez miasto przejeżdża codziennie prawie 13 tysięcy pojazdów, co powoduje korki i utrudnienia.
Trasa o długości 2,1 km będzie drogą klasy GP, jednojezdniową, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. Poprowadzona zostanie wzdłuż Zatorskiej Strefy Aktywności Gospodarczej, co ułatwi komunikację lokalnym przedsiębiorcom. Projekt obejmuje także rozbudowę fragmentów ulic Wadowickiej, gen. Sikorskiego, Bugajskiej, Jana Pawła II i Hallera, budowę nowych dróg gminnych, a także przebudowę sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych, elektroenergetycznych i teletechnicznych. Dla mieszkańców zaplanowano dwa przejścia podziemne, którymi poprowadzony będzie ruch pieszo-rowerowy. Uwzględniono także elementy ochrony środowiska – jedno przejście i trzy przepusty dla zwierząt, sztuczne stawy kompensacyjne oraz ekrany akustyczne.
 

BIM, czyli cyfrowo na 100%

 
Budowa obwodnicy będzie pilotażowym wdrożeniem w Polsce metodyki BIM. To nowoczesne podejście polega na wykorzystaniu cyfrowych modeli 3D i wspólnego środowiska danych, w którym gromadzone są wszystkie informacje dotyczące inwestycji – od projektu, przez realizację, aż po późniejsze zarządzanie i utrzymanie. Metodyka ta jest coraz powszechniej stosowana na świecie przy dużych inwestycjach budowlanych, a obwodnica Zatora ma być pierwszym przykładem jej wykorzystania w drogownictwie krajowym.
Przygotowania do przedsięwzięcia poprzedził dialog konkurencyjny między Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a firmami budowlanymi. W trzech turach omawiano szczegóły realizacji i testowano propozycje zastosowania BIM. Na tej podstawie powstała Specyfikacja Warunków Zamówienia. Ostatecznie wybrano ofertę konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe i Strabag, które będzie odpowiadać za wykonanie zadania.
Całość realizowana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku, z perspektywą do 2033 roku. Wartość kontraktu to 76,2 mln zł. Harmonogram zakłada 21 miesięcy robót plus przerwy zimowe. Pierwsze prace w terenie rozpoczną się na początku października. Zgodnie z planem kierowcy skorzystają z obwodnicy z końcem 2027 roku.
 


Wiadomości Radia BIELSKO są dostępne w Google News - obserwuj nas!

Zobacz inne wiadomości tego autora: