Zainteresowanie jest ogromne. Aż 26 ofert na dwa ostatnie odcinki BDI
Fot. GDDKiA
Robert FraśRobert Fraś

Zainteresowanie jest ogromne. Aż 26 ofert na dwa ostatnie odcinki BDI

Zamknięto etap przyjmowania ofert na przygotowanie dokumentacji projektowej i badań geologicznych dla dwóch ostatnich fragmentów Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI), czyli planowanej drogi ekspresowej S52. O realizację prac ubiega się łącznie 13 biur projektowych, które złożyły po dwie oferty – osobno dla odcinka Bulowice-Chocznia i Kalwaria Zebrzydowska-Głogoczów.
Drogowcy planują przeznaczyć na dokumentację odcinka Bulowice–Chocznia około 28 mln zł. Najniższa oferta opiewa na ponad 15 mln zł. Pozostałe propozycje wahają się od 20 do ponad 32 mln zł.
W przypadku drugiego odcinka – od Kalwarii Zebrzydowskiej do Głogoczowa – najtańsza oferta wynosi ponad 22 mln zł. Wartość najwyższej propozycji przekracza 38 mln zł, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje wydać na ten cel niemal 40 mln zł.
 
Jak informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wykonawcy zostali już wybrani dla dwóch wcześniejszych fragmentów trasy – od Bielska-Białej do Bulowic oraz od Choczni do Kalwarii Zebrzydowskiej. – W obu przypadkach inni wykonawcy odwołali się do Krajowej Izby Odwoławczej. Tu czekamy na rozstrzygnięcia – zaznacza. 
– W przypadku tych dwóch kolejnych odcinków, czyli Bulowice–Chocznia i Kalwaria Zebrzydowska–Głogoczów, otrzymaliśmy po 13 ofert. Wszystkie zmieściły się w planowanym przez nas budżecie, a my teraz przystępujemy do analizy dokumentów złożonych przez wykonawców – dodaje Kacper Michna. Posłuchaj
 
 

Pracy będzie sporo

 
W ramach przygotowań do budowy całej 61-kilometrowej trasy planowane jest wykonanie ponad 6,6 tysiąca odwiertów i około 2,4 tysiąca sondowań gruntu. Średnia głębokość odwiertu to 11 metrów, choć w razie potrzeby sięgną one nawet 30 metrów. Sondowania pomogą określić nośność gruntu i jego opór, co ma kluczowe znaczenie dla zaprojektowania odpowiedniej konstrukcji drogi.
Beskidzka Droga Integracyjna połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem, prowadząc nowym śladem przez Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską. Droga ekspresowa będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę i łącznie 12 węzłów. W grudniu 2024 roku do istniejących odcinków dołączyła Północna Obwodnica Krakowa. Pozostała część trasy została podzielona na cztery odcinki, a wnioski o decyzje ZRID planowane są na 2027 rok.
 

Co wiemy o odcinkach?

 
Odcinek Bulowice–Chocznia odciąży mocno obciążony ruchem fragment DK52, na którym codziennie przejeżdża niemal 17 tysięcy pojazdów. Nowy węzeł w Andrychowie powstanie na skrzyżowaniu z ul. Batorego, a kolejny – w Inwałdzie. W okolicach Wadowic zaplanowano dwa miejsca obsługi podróżnych oraz budowę 17 obiektów inżynieryjnych i 13 zbiorników retencyjnych. Najdłuższy most o długości ponad 200 metrów powstanie na Wieprzówce.
Z kolei odcinek Kalwaria Wschód–Głogoczów połączy BDI z zakopianką, gdzie rozbudowany zostanie istniejący węzeł drogowy. Trasa pobiegnie na północ od obecnej DK52 i zostanie wyposażona w 33 obiekty inżynieryjne, w tym estakadę o długości blisko 900 metrów w Izdebniku. Do tego powstanie 18 przejść dla zwierząt i 26 zbiorników retencyjnych, które pomieszczą ponad 11 milionów litrów wody.
Ostatni odcinek przebiega przez najbardziej obciążony ruchem fragment DK52 w Małopolsce – dziennie korzysta z niego prawie 18 tysięcy pojazdów.
 

Posłuchaj audycji:

Nagranie 1



Wiadomości Radia BIELSKO są dostępne w Google News - obserwuj nas!

Zobacz inne wiadomości tego autora: