Pierwszy taki autobus. Ile jest w stanie przejechać przegubowy elektryk?
Robert FraśRobert Fraś

Pierwszy taki autobus. Ile jest w stanie przejechać przegubowy elektryk?

Do bazy Miejskiego Zakładu Komunikacji w Oświęcimiu dotarł pierwszy z czternastu zamówionych autobusów elektrycznych. Pojazd wyprodukowany przez firmę Solaris ma ponad osiemnaście metrów długości. Na jednym ładowaniu pokonał około 400 kilometrów.
Nowy autobus wyposażono w system bezpieczeństwa GSR2, który ostrzega przed pieszymi, wskazuje tzw. martwe punkty i pomaga utrzymać tor jazdy. Może przewieźć ponad stu pasażerów, ma niską podłogę i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Wnętrze jest klimatyzowane, działa w nim Wi-Fi i monitoring, a sprzedaż biletów odbywa się w nowoczesnych biletomatach. Pojazd ma pantograf do ładowania od góry, co pozwala korzystać zarówno ze stacjonarnych, jak i mobilnych ładowarek.
 

Dalsze zakupy MZK


MZK planuje zakup dziewięciu autobusów z dofinansowaniem z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Wśród nich sześć to pojazdy MIDI o długości od 9 do 10,5 metra, dwa będą miały 12 metrów, a jeden – jak ten już dostarczony – będzie przegubowy. Wartość całej inwestycji wraz z budową stacji ładowania i transformatorowych w zajezdni oraz przy ul. Unii Europejskiej wynosi ponad 32,2 mln zł, z czego około 23 mln zł pochodzi z funduszy unijnych.
 

Skąd pieniądze?


Dodatkowo przewoźnik zakupi pięć kolejnych autobusów elektrycznych w ramach programu KPO finansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ta część inwestycji kosztuje 16,6 mln zł, a dofinansowanie wynosi 12,5 mln zł. Dostawy pojazdów i ładowarek zakończą się do kwietnia 2026 roku.
Pierwszy autobus elektryczny MZK zakupiło cztery lata temu.


Wiadomości Radia BIELSKO są dostępne w Google News - obserwuj nas!

Zobacz inne wiadomości tego autora: