Odwołania, analizy i decyzje w sprawie ważnej drogi
Fot. GDDKiA
Robert FraśRobert Fraś

Odwołania, analizy i decyzje w sprawie ważnej drogi

Po długim procesie wyboru wykonawcy i odwołaniach, w końcu wiadomo, kto zbuduje nową obwodnicę Zatora. Krajowa Izba Odwoławcza podtrzymała decyzję Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zatwierdzając wybór konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe i Strabag. Umowa ma zostać podpisana już w lipcu, a koszt inwestycji wyniesie 76,2 mln zł.
Pierwotnie kontrakt na budowę obwodnicy miał otrzymać koncern Skanska, wyłoniony we wrześniu 2024 r. Jednak wszyscy uczestnicy postępowania – w tym sam zwycięzca – złożyli odwołania. W efekcie GDDKiA unieważniła wyniki i ponownie przeanalizowała oferty. Tym razem najlepszą okazała się propozycja konsorcjum Strabag. I znów pojawiły się odwołania, ale Krajowa Izba Odwoławcza je oddaliła, co otwiera drogę do rozpoczęcia prac.
 

Nowoczesna technologia BIM

 
Obwodnica Zatora będzie jedną z pierwszych dróg w Polsce zarządzanych w pełni w systemie BIM (Building Information Modeling). To nowoczesna metodyka, która pozwala na cyfrowe planowanie, budowę i późniejsze zarządzanie infrastrukturą. Wszystkie dane – od projektu po eksploatację – będą gromadzone w jednym miejscu, co ma usprawnić proces inwestycyjny i zmniejszyć ryzyko błędów. – Dziś projekty budowlane są coraz bardziej skomplikowane, a ilość informacji rośnie. BIM pomoże nam nimi sprawnie zarządzać – wyjaśnia Kacper Michna z GDDKiA.
Zamiast tradycyjnego przetargu, GDDKiA zastosowała tzw. dialog konkurencyjny. W pierwszym etapie zgłosiło się sześć firm, z których wybrano trzy do dalszych negocjacji. W trakcie czterech rund rozmów wspólnie wypracowano założenia kontraktu, m.in. w zakresie wdrożenia BIM. - Chcieliśmy, by wykonawcy mieli realny wpływ na kształt projektu, który później będą realizować – podkreśla. Efektem są uproszczone procedury i lepsza komunikacja między stronami.
 

Szczegóły trasy

 
Nowa obwodnica będzie liczyć ponad 2 km i przebiegać zachodnią stroną miasta, od ronda na skrzyżowaniu DK44 i DW781 do stacji paliw przy DK28. Droga będzie jednojezdniowa, z jednym pasem w każdą stronę. W ramach inwestycji rozbudowane zostaną także fragmenty lokalnych ulic, a infrastruktura techniczna (wodociągi, kanalizacja, gaz) zostanie dostosowana do nowej trasy.
Dla pieszych i rowerzystów powstaną dwie podziemne przejścia, a dla zwierząt – specjalne przepusty i ekologiczne mokradła. Inwestycja ma być przyjazna dla środowiska, z ekranami akustycznymi ograniczającymi hałas.
 

Kiedy ruszy budowa?

 
Prace mają potrwać od 2025 do 2027 roku. Obwodnica jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. i ma odciążyć centrum Zatora z ruchu tranzytowego.


Wiadomości Radia BIELSKO są dostępne w Google News - obserwuj nas!

Zobacz inne wiadomości tego autora: