Miejskie e-autobusy? taki jest celMagda FritzMagda Fritz

Temat tygodnia

Miejskie e-autobusy? Taki jest cel

Żywiec jest jedynym miastem z południa województwa śląskiego, które podpisało list intencyjny dotyczący rozwoju elektromobilności.W Warszawie dokument sygnowali przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Energii, Polskiego Funduszu Rozwoju, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz samorządowcy z 41 polskich miast i gmin. Z województwa śląskiego jest 5 sygnatariuszy, oprócz Żywca również Tychy, Katowice, Sosnowiec i Jaworzno. Dokument podpisały także samorządy Krakowa i Nowego Sącza.

"Pył zawieszony PM 2,5 pochodzi również ze spalin autobusów i samochodów. Dlatego w strategii ministra Mateusza Morawickiego znalazła się elektromobilność. Chodzi o stosowanie w gminach komunikacji elektrycznej"- mówi nasz gość. 

Burmistrz Szlagor dodaje, że o elektromobilności rozmawiał już rok temu w oddziale bielskim Stowarzyszenia Elektryków Polskich. POSŁUCHAJCIE. 

"Dynamiczny rozwój branży e-busów, czy szerzej mówiąc- polskiej branży elektromobilności, to nie tylko czystsze powietrze w naszych miastach. To przede wszystkim tysiące nowych, wysoko płatnych miejsc pracy dla polskich specjalistów, silny impuls innowacyjny dla gospodarki oraz zwiększenie zdolności eksportowych Polski (...)"- mówi wicepremier Morawiecki.

"Chodzi nam o zaangażowanie dzisiejszych i przyszłych miast- sygnatariuszy naszego porozumienia we wszystkie inicjatywy związane z rozwojem elektrycznego transportu miejskiego i samochodów elektrycznych. Chcemy razem wypracować rozwiązania, z których wspólnie będziemy korzystać"- podkreślał wiceminister energii, Michał Kurtyka, szef Programu Elektromobilność 2025.

Pod koniec minionego roku autobusy elektryczne stanowiły zaledwie 0,3 proc. wszystkich autobusów obsługujących komunikację zbiorową w polskich samorządach. W sumie 31 e-busów jeździ obecnie po ulicach 5 polskich miast: Warszawy (20 autobusów elektrycznych), Krakowa (6), Inowrocławia, Jaworzna (2) oraz Lublina (1). Zgodnie z planami polskich samorządów oraz prognozami rządowymi, za pięć lat, po ulicach polskich miast i gmin będzie jeździć ok. tysiąca autobusów z napędem elektrycznym.
Już teraz, jak informuje Ministerstwo Rozwoju sygnatariusze porozumienia zadeklarowali chęć zakupu w sumie 780 autobusów elektrycznych.

Program Rozwoju Elektromobilności zakłada 3 fazy rozwoju:
I FAZA będzie miała charakter przygotowawczy i potrwa do 2018 r. Najważniejszym elementem tej fazy jest przyjęcie ustawy o elektromobilność (w Ministerstwie Energii trwają ostatnie prace nad projektem) oraz skoncentrowanie finansowania publicznego na elektromobilności.
W II FAZIE (2019-2020) w wybranych aglomeracjach zbudowana zostanie infrastruktura zasilania pojazdów elektrycznych. Zintensyfikowane zostaną zachęty do zakupu pojazdów elektrycznych. Oczekiwana jest komercjalizacja wyników badań z obszaru elektromobilności rozpoczętych w fazie I oraz wdrożenie nowych modeli biznesowych upowszechnienia pojazdów elektrycznych.
W III FAZIE (2020-2025) zakłada się stopniowe osiąganie dojrzałości przez rynek elektromobilności
i wycofywanie instrumentów wsparcia.

CZY WASZYM ZDANIEM w 2019 r. po ulicach Żywca będą jeździły autobusy elektryczne?

foto: zdjęcie zostało zrobione 2 lata temu w Rzymie

Posłuchaj audycji:

Nagranie 1