Szybciej i wygodniej do Krakowa. Kiedy?!
Magda FritzMagda Fritz

Szybciej i wygodniej do Krakowa. Kiedy?!

"Dusimy się"- mówi o ruchu drogowym w kierunku Bielska-Białej i Krakowa Czesław Bułka, wójt Porąbki. Do nowej premier i ministrów wysłała swój apel rada gminy.Chodzi o Beskidzką Drogę Integracyjną, której nie ma w rządowych planach budowy dróg krajowych do 2020 r.
Wiecznie zakorkowana droga krajowa nr 52, która przebiega przez gminę, sznur samochodów ciężarowych rozjeżdżających miejscowości, problemy z włączeniem się do ruchu. To wszystko, zdaniem radnych stwarza niebezpieczne sytuacje i paraliżuje transport. Posłuchajcie wójta Czesława Bułki.
Samorządowcy uderzają także do śląskich i małopolskich parlamentarzystów oraz marszałków obu województw. Apel poszedł też do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. "Beskidzka Droga Integracyjna, to jedna z ważniejszych inwestycji w regionie, a brakuje nacisków na rzecz jej budowy. Tu na dole sami nic nie zdziałamy"- mówi wójt Porąbki. Apel rady poszedł też do lokalnych samorządów: Kęt, Andrychowa, Wadowic i Kalwarii Zebrzydowskiej.
Nowa dwujezdniowa trasa ma połączyć Bielsko-Białą z Krakowem. W maju zeszłego roku wybrano wariant III jej przebiegu, który powstał z połączenia dwóch innych proponowanych wcześniej. Niespełna 61-kilometrowa trasa ma zaczynać się od węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej, a potem przebiegać przez gminy: Kozy, Kęty, Porąbka, Wieprz, Andrychów, Wadowice, Kalwaria Zebrzydowska. Lanckorona, Sułkowice, Myślenice i Skawina. Jak informuje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA w połowie września bieżącego roku został złożony wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej drogi. Trwa postępowanie administracyjne. Do RDOŚ swoje uwagi zgłosiły Wadowice. "Nie znamy ich treści, postępowanie trwa. Większość gmin i mieszkańców zaopiniowała pozytywnie budowę BDI w proponowanym przebiegu. To bardzo potrzebna inwestycja. Droga ma przebiegać przez 12 gmin i stanowić obwodnicę miejscowości: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Wadowice i Kalwaria Zebrzydowska"- mówi Mikrut.
Na realizację inwestycji potrzeba ok. 3 lat. Jej koszt szacowany jest między 3, a 4 mld zł, w zależności od aktualnych cen. Ze względu na ukształtowanie terenu ok. 40 % długości trasy przebiegałaby po obiektach inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady). "Droga może być realizowana w 5 odcinkach i każdy można budować odrębnie, w zależności od przyznanych środków. Istnieje wiec możliwość etapowania inwestycji"- mówi pracowniczka GDDKiA.

Posłuchaj audycji:

Nagranie 1



Wiadomości Radia BIELSKO są dostępne w Google News - obserwuj nas!

Zobacz inne wiadomości tego autora: